28 March 2011

...dalam botol

filem ialah PICTURE n SOUND
~ dalam filem mesti ada SUBTEKS yang harus dituju untuk penonton.
sebagai anak seni yang baru hendak mula menapak,
aku mengangkat tinggi cerita ANU DALAM BOTOL.

'DRAMATIC IRONY'  
(apa yg penonton tahu tetapi tdk diketahui oleh pelakon)

ayat pertama yg terkeluar dari fikiran sewaktu 15 minit pertama menonton filem ni.
permulaan cerita memang 'slow'.
tapi bagi aku, kekuatan cerita ni melalui
BAHASA TUBUH dan PENJIWAAN EMOSI PELAKON itu sendiri.

DAN

Kelebihan cerita ni berbanding dengan cerita2 lain pulak dapat dilihat pada kreativiti pengarahnya, KHIR RAHMAN.
Harus dipuji sebab dia pandai mewujudkan satu revolusi baru dalam dunia perfileman > PLOT MOTIVATED; what happen in the mind of the character.

sebagai contoh, aku suka sangat babak pengakhiran cerita ni; 
cara si ibu memberitahu anak yang perkahwinannya tdk akan berlangsung. Hanya dengan cara pelukkan, si anak sudah memahami semuanya.

skrip?
sangat sempoi.Macam cara bercakap di rumah.

pelakon?
permilihan yang sangat tepat.

jalan cerita?
mudah difahami.

*****manusia memang tak pernah lari dari kesilapan.Seburuk2 manusia, pasti akan ada jalan untuk dipilih.Samaada mahu berhenti, memikir hal hukum karma atau meneruskan sahaja, berjalan dengan kekesalan yang tidak bernoktah.








No comments: